Kvóty pre slovenské hudobné diela vo vysielaní rádií by sa mal zmeniť. Vyplýva to z návrhu novely zákona o vysielaní a retransmisii a zmene ďalších zákonov, ktorú predložilo Ministerstvo kultúry (MK) SR. Návrh legislatívnej úpravy v stredu schválila vláda.
Ďalšie zmeny majú zjednodušiť vysielanie reklamy a sponzoringu, rovnako sa má upraviť licenčné konanie.
„Cieľom navrhovanej právnej úpravy je deregulácia právneho prostredia rozhlasového vysielania, ktorá umožní transformáciu a konsolidáciu trhu, a teda umožní rádiám mať viacero programových služieb a lepšie využívanie frekvenčného spektra,“ osvetlilo návrh zmien ministerstvo.
V prípade kvót pre slovenské hudobné diela sa zmena týka výpočtu podielu zákonom stanoveného percenta vo vysielaní (25 percent pre súkromné rádiá, 35 percent pre rádiá RTVS).
Podiel sa má rátať z času medzi 6.00 h a 24.00 h
Navrhuje sa, aby sa uvedený percentuálny podiel nepočítal z celkového času vyhradeného vysielaniu hudobných diel za kalendárny mesiac, ale z času, v rámci ktorého sa zarátavajú slovenské skladby do stanoveného podielu, teda v čase medzi 6.00 h a 24.00 h.

Ďalšie navrhované úpravy sa týkajú podielu reklamy v rozhlasovom vysielaní. Do maximálneho času denného vysielania, ktorý môže byť vyplnený reklamou – 20 percent v prípade súkromných rádií a tri percentá vo vysielaní rozhlasových služieb RTVS, by sa nemalo započítavať dlhšie reklamné oznámenie a ani výzva na pozorné prečítanie poučenia o správnom použití lieku.
Sponzoring už len na začiatku alebo len na konci
Zmeny sa majú týkať aj označenia sponzoringu programu či umiestňovania produktov v programe, po novom by ich už rádiá nemuseli uvádzať na začiatku i na konci, ale len na začiatku alebo len na konci programu.
MK v rámci legislatívnych úprav navrhuje už dlhšie avizované opatrenie vypustiť obmedzenie počtu licencií na vysielanie rozhlasových programových služieb, ktoré možno udeliť podľa zákona.
Novelizovaný zákon má mať účinnosť od januára 2021.